maandag 10 maart 2008

Google onderschrijft belang van verantwoorde zoekmachine optimalisatie

Matt Cutts, het hoofd van Google's kwaliteitsteam heeft onlangs een opzienbarend interview gegeven aan het Amerikaanse Wired News.

Matt Cutts staat onder online marketeers bekend als een ware zoekmachine goeroe. Zijn team is binnen Google verantwoordelijk voor het tegengaan van onheuse zoekmachine manipulatie door middel van 'stuffing', link spam en andere frauduleuze technieken. In het interview geeft hij aan dat verantwoorde zoekmachine optimalisatie (SEO) de kwaliteit van Google's zoekresultaten juist verbetert.

Matt gebruikt het voorbeeld van een CV: "als een CV niet goed in elkaar zit, zul je niet uitgenodigd worden voor een eerste gesprek. Zoekmachine optimalisatie is te vergelijken met het verbeteren van de weergave van je CV." En: "het helpt als je nadenkt welke woorden mensen zouden gebruiken als ze jouw pagina zoeken. Als het verantwoordelijk gebeurt is zoekmachine optimalisatie 'a great thing' ".

Later in het interview geeft Matt aan wat in zijn visie de succesfactoren voor een succesvolle website zijn:
(1) goede content
(2) goede promotie van deze content
(3) goed gebruik van meta tags en 'snippets' (red: snippets zijn korte beschrijvingen van webpagina's die in bepaalde zoekresultaten verschijnen)
(4) tekstoptimalisatie door analyse van site statistieken

Beide laatste punten geven het belang van goede zoekmachine optimalisatie aan. Samen met goede online advertisting (2e punt) is uw vindbaarheid op Internet gegarandeerd!

Geen opmerkingen: