donderdag 11 december 2008

Zoektermen Google 2008: En de winnaar is…

Als specialist in Google Adwords is het belangrijk om te weten welke zoekwoorden veel worden gebruikt en waar de interesse van personen naar uit gaat. Deze informatie valt te gebruiken voor het toevoegen van zoekwoorden voor het zoeknetwerk, maar is wellicht nog interessanter voor placements op het inhoudsnetwerk. Google heeft haar eindejaar zeitgeist uitgebracht, waarin de top zoektermen worden prijsgegeven. In het jaar 2008 blijken mensen voornamelijk geïnteresseerd te zijn in politiek, sociale netwerken, nieuws en weer. Hoewel dit zoekgedrag wereldwijd verschillen kent, blijkt uit de resultaten van Google Insights for Search dat deze vier items ook in Nederland zeer populair zijn.
De meest gebruikte zoektermen zijn: Hyves; Amsterdam; Youtube; Marktplaats; Google; Weer; Routeplanner; MSN; Hotmail; Radio
Uit de geanalyseerde zoektermen blijkt ook weer hoe belangrijk het is om rekening te houden met spelfouten, of creatief taalgebruik. Zo staat Youtube al vermeld onder de meest gebruikte zoektermen, maar wordt deze ook maar liefst twee keer vermeld onder de snelst stijgende zoektermen.

Geen opmerkingen: